Zakwaszanie organizmu – prawda czy mit?

Zakwaszanie organizmu, jego skutki, przyczyny i objawy to temat, który wymaga jeszcze wielu artykułów i sporej edukacji. I chociaż w ostatnich latach temat ten staje się dość modnym zagadnieniem, szczególnie poruszanym w kontekście diety, to nadal samo słowo „zakwaszanie” wielu osobom kojarzy się ze spożywaniem zbyt dużej ilości kwaśnych przetworów, a nie ma nic bardziej mylnego. Zakwaszanie organizmu ma związek z naszym ph krwi, które w normalnych warunkach wynosi od 7,35 do 7,45. Jeżeli ph naszej krwi spada poniżej 7,35, dochodzi do tak zwanej kwasicy (oddechowej, nieoddechowej, mieszanej). Objawami kwasicy są najczęściej nieprawidłowości w oddychaniu, duszności, utrata przytomności, sinica czy zapach acetonu z ust. Przyczyną natomiast są najczęściej niekontrolowane choroby cukrzycy, zatrucia alkoholem, ostra niewydolność nerek, przewlekłe biegunki lub niewydolność oddechowa.

Zakwaszanie organizmu, a dieta

W związku z tym, że kwasica ma duży związek z zaburzeniami metabolicznymi zachodzącymi w naszym organizmie, wpływa na gromadzenie się glukozy we krwi i jest związana z zaburzeniami produkcji insuliny, to dużą wagę przykłada się w tym temacie do diety. Natomiast należy pamiętać, że dieta zakwaszająca nie polega na wykluczeniu z jadłospisu wszystkich produktów silnie zakwaszających organizm, czyli między innymi:

  • Mięsa, kiełbasy i ryb
  • Słodzonych napojów dostępnych w supermarketach
  • Produktów z białej mąki
  • Kawy, alkoholu czy nikotyny

Pomijając używki i słodzone napoje, które w żadnym aspekcie dla naszego zdrowia, wyglądu i kondycji nie są dobre, warto odżywiać się i prowadzić zdrowy styl życia. Im więcej warzyw na naszym talerzu, tym lepiej dla nas. Podobnie z ruchem i jakąkolwiek formą aktywności fizycznej.

Dieta zakwaszająca – co jeść aby zadbać o prawidłowe ph krwi?

Dieta jest kluczowym elementem dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu i dobrego samopoczucia. To co jemy przekłada się bezpośrednio na pracę wszystkich narządów naszego ciała. Nasze jelita są od 7 do 13 razy dłuższe od tułowia, a to obrazuje jak długą drogę pokonuje spożywany przez nas pokarm zanim zostanie strawiony i wydalony. Wszystko to, co jest ciężkostrawne i niezdrowe, zalega w naszym ciele przedostając się do krwi i komórek, powodując, że czujemy się ociężali, pozbawieni energii, ospali, a niekiedy prowadzi to do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Co w takim razie powinno dominować naszą dietę aby korzystnie wpłynąć na zdrowie, a przede wszystkim na pH krwi? Oto kilka podpowiedzi:

  • Warzywa i owoce (między innymi: bakłażany, ogórki, szpinak, kiwi, arbuz, ananas)
  • Daktyle, figi, rodzynki i inne suszone owoce
  • Świeże soki owocowo – warzywne pozbawione cukru
  • Kasza jaglana i ziemniaki
  • Mleko roślinne

Odpowiednie ph, zdrowa dieta i małe grzeszki

Jedna pizza, mała cola albo paczka chipsów zjedzona sporadycznie nie zrobi nikomu krzywdy, podobnie jak grillowana pierś z kurczaka w towarzystwie warzyw, albo kanapka z wędliną, sałatą i pomidorem. Należy jednak pamiętać o tym, że nasze ciało nie jest przestrzenią na magazynowanie odpadów. Wewnątrz nie ma szczelnych pojemników na segregację, a nasz organizm przyjmie wszystko. Dlatego warto zadbać o zdrowe i zbilansowane posiłki, o dostarczanie naszemu organizmowi niezbędnych mikro i makroelementów oraz witamin, o odpowiednie nawodnienie, czy unikanie cukrów i innych niezdrowych przekąsek.

Article Categories:
Dieta

Dodaj komentarz