Jak uniknąć cukrzycy ciążowej?

Cukrzyca ciążowa to choroba, która dotyczy coraz większej ilości kobiet. Każda z przyszłych mam powinna być świadoma, że wczesne wykrycie i leczenie choroby pomoże uniknąć niepożądanych skutków dla zdrowia również nienarodzonego dziecka. Zbyt wysoki poziom glukozy we krwi, wynikający z całkowitego lub częściowego niedoboru insuliny może prowadzić do wielu powikłań m.i.n do uszkodzenia wzroku czy mięśnia sercowego.

Kiedy można zdiagnozować cukrzycę ciążową?

Wiele kobiet nie zdaje sobie sprawy, jak ważne jest prawidłowe utrzymanie poziomu glukozy we krwi. Często bywa tak, że będąc w ciąży, nie zwracamy szczególnej uwagi na to co jemy. Zbyt duża ilość słodyczy, nieregularne posiłki oraz objadanie się mogą doprowadzić do zbyt wysokich wartości glikemii. Pierwsze sprawdzenie zawartości glukozy we krwi na czczo powinno być wykonane już na początku ciąży podczas pierwszej wizyty u ginekologa. Lekarz zleca wykonanie diagnostycznego testu „OGTT ” z 75 gramami glukozy. Jeżeli w teście nie stwierdzimy żadnych nieprawidłowości, zostaje wykonany ponowny test między 24 a 28 tygodniem ciąży.

Jakie objawy mogą świadczyć o cukrzycy ciążowej?

W większości wypadków objawy takie jak: zwiększone uczucie łaknienia, poliuria (wielomocz) czy senność w ciągu dnia już mogą wskazywać na symptomy cukrzycy ciążowej. Mniej popularne przejawy to: występowanie zmian ropnych na skórze oraz ostre stany zapalne narządów moczowo-płciowych.

Jakie zalecenia żywieniowe należy wdrożyć do swojej diety?

Cukrzyca to nie koniec świata, ale przy odpowiednim zastosowaniu diety zaleconej przez diabetologa, jesteśmy w stanie się przed nią uchronić. Co powinniśmy wprowadzić do swojego jadłospisu:

– jedz regularne posiłki o niskim indeksie glikemicznym, co dwie, najpóźniej 3 godziny
– uzupełnij swoją dietę o dużą ilość warzyw i owoców
– jedz tylko chude mięso o małej zawartości tłuszczu (głównie drób, królik, cielęcina)
– unikaj przetworzonych produktów z dużą zawartością soli
– wybieraj chude przetwory mleczne
– zrezygnuj z białego pieczywa, jedz tylko pełnoziarniste (najlepiej 2 kromki dziennie)
– pij dużo wody, a soki pij rozrabiane z wodą

Ważne jest, aby dieta bazowała na regularnych posiłkach z odpowiednią liczbą kalorii, która nie doprowadzi do utarty wagi. Jeżeli nie czujesz się na siłach w racjonalnym komponowaniu posiłków poproś o pomoc dietetyka.

Article Categories:
Dzieci

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *