x

Ta strona używa ciasteczek (cookies) zgodnie z Polityką Prywatności. W Twojej przeglądarce możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania lub dostępu do cookies.

W OBECNEJ KAMPANII POLICZYŁO SIĘ Z RAKIEM 0170856 OSÓB

Na czym polega dieta niskokaloryczna?

Jest to dieta stosowana najczęściej w celu schudnięcia. Zależnie od płci, dorosła osoba powinna codziennie dostarczać z pożywieniem ok. 2000 – 2500 kcal. W diecie niskokalorycznej dostarcza się o wiele mniej energii, zwykle na poziomie 1200 – 1800 kcal. W rezultacie, w dłuższym okresie czasu dochodzi do zmniejszenia masy ciała (a zwłaszcza zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie). W skrajnych przypadkach można zalecić dietę 800 kcal, jednak tylko wówczas, gdy pacjent cierpi na znaczną otyłość. Tak restrykcyjna dieta może być stosowana wyłącznie pod kontrolą specjalisty.

Niekiedy dietę niskokaloryczną zaleca się osobom, które podczas terapii przeciwnowotworowej przybierają na wadze – wówczas celem diety jest ograniczenie przyrostu masy ciała z jednoczesnym dostarczeniem wszystkich składników odżywczych, mineralnych i witamin.

Podczas tej diety konieczny jest nadzór lekarza lub dietetyka – niewłaściwe stosowanie się do zaleceń może skutkować zmęczeniem, zaparciami, mdłościami, wymiotami. Może też doprowadzić do powstania kamieni żółciowych. Dopuszczalne są wszelkie warzywa, niskokaloryczne owoce (np. truskawki, maliny, rabarbar, wiśnie, ananasy, grejpfruty), a także chude mleko i produkty mleczne. Nie wolno jeść suszonych owoców, bananów, winogron czy awokado. Z produktów zbożowych najlepiej wybierać pełnoziarniste (razowy chleb, bułki grahamki, brązowy ryż). Spośród mięs dozwolone są tylko chude gatunki, np. kurczak, indyk, cielęcina. Mięso i ryby można gotować, gotować na parze, piec na ruszcie lub w folii bez dodatku tłuszczu. Tłuszcz roślinny jest dozwolony w niewielkiej ilości jako dodatek do surówek i sałatek, natomiast tłuszcz pochodzenia zwierzęcego jest zakazany (masło, smalec itp.). Zrezygnować należy również z sosów oraz różnego rodzaju dodatków do potraw podnoszących ich kaloryczność – zasmażek, zaklepek, śmietany. Konieczna jest rezygnacja ze słodyczy, słodzenia herbaty czy kawy, wszelkich napojów i soków dostępnych w sklepach, zastępując je wodą i niesłodzoną herbatą, kawą, naparami ziołowymi i owocowymi. W diecie tej spożywa się 5 posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasu, przy czym ostatni posiłek nie mniej niż 3 godziny przed snem.