x

Ta strona używa ciasteczek (cookies) zgodnie z Polityką Prywatności. W Twojej przeglądarce możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania lub dostępu do cookies.

W OBECNEJ KAMPANII POLICZYŁO SIĘ Z RAKIEM 0170856 OSÓB

Co robić gdy przybieramy na wadze w czasie leczenia?

Przyczyną tycia podczas leczenia może być zastosowana metoda – przyrost masy ciała może być skutkiem stosowania sterydów, immuno- i hormonoterapii. Warto ustalić, czy przybieranie na wadze jest efektem przyrostu masy mięśniowej, tłuszczowej czy zatrzymywaniem wody przez organizm. Należy też zwrócić uwagę na utrzymanie prawidłowego wskaźnika masy ciała (BMI). Nadwaga i otyłość to nie tylko czynniki ryzyka zachorowania na nowotwór, ale też czynniki zmniejszające skuteczność terapii oraz zmuszające do przyjmowania większych dawek leków. Badania dowodzą, że nadmierna masa ciała przyczynia się także do wzrostu ryzyka wystąpienia przerzutów i nawrotu choroby po zakończeniu leczenia.

W przypadku wzrostu masy ciała najważniejsze jest ustalenie przyczyny tycia. Podczas stosowania sterydów niekiedy dochodzi do zjawiska insulinooporności, czynnika ryzyka cukrzycy typu 2. Konieczne jest przeprowadzenie badań krwi, aby wykluczyć tę możliwość. Niewskazane jest stosowanie środków i diet odchudzających bez konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.