x

Ta strona używa ciasteczek (cookies) zgodnie z Polityką Prywatności. W Twojej przeglądarce możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania lub dostępu do cookies.

W OBECNEJ KAMPANII POLICZYŁO SIĘ Z RAKIEM 0170856 OSÓB

Jak można sobie pomóc?

Na pewno pamiętasz, że większość lęków i obaw jakie odczuwałeś za pierwszym razem, kiedy rak pojawił się w twoim życiu miało postać "strachu przed nieznanym". Po raz kolejny możesz pomóc sobie zbierając informacje o chorobie, biorąc możliwie najbardziej aktywny udział w leczeniu i korzystając z dostępnej pomocy, w stopniu umożliwiającym ci kontrolę nad swoimi emocjami w związku z nawrotem choroby nowotworowej.


Zbieranie informacji

Jeśli wiesz w jaki sposób choroba może wpłynąć na twój organizm i jeśli jesteś na bieżąco poinformowany o postępach w terapii, masz większą szansę uczestniczenia w swoim leczeniu.

Dowiedz się tyle ile potrzebujesz wiedzieć. Jeśli nie zrozumiesz odpowiedzi na pytanie, zadaj je jeszcze raz.

Niektórzy pacjenci wahają się, czy zadać lekarzowi pytanie dotyczące leczenia. Obawiają się, że lekarzowi może nie spodobać się pacjent kwestionujący zalecenia lekarza. W rzeczywistości, większość lekarzy uważa że najlepszy pacjent to pacjent poinformowany w takim stopniu, że potrafi to wykorzystać dla swojego dobra i współpracy podczas terapii.

Aktywny udział w leczeniu

Branie aktywnego udziału we własnym leczeniu pomaga osiągnąć panowanie nad sytuacją i poprawia samopoczucie. Możesz się zaangażować na wiele sposobów. Jednym z nich jest ścisłe przestrzeganie zaleceń lekarza, takich jak stosowanie specjalnej diety, stosowanie odpowiedniego stylu życia czy unikanie alkoholu bądź nikotyny.

Inny sposób bycia pomocnym pacjentem to stałe informowanie swojego lekarza. Dziel się z lekarzem otwarcie swoimi odczuciami, a jeśli wynikną jakieś problemy opisz je tak precyzyjnie jak tylko potrafisz. Nigdy nie zwlekaj z poinformowaniem lekarza o jakichkolwiek nowych symptomach i pytaj bez obaw jak sobie z nimi radzić. Chociaż może ci się wydawać, że pewne objawy i reakcje fizycznych nie są istotne z medycznego punktu widzenia, może okazać się, że stanowią one źródło cennych informacji dla twojego lekarza.

Pamiętaj o różnicy pomiędzy "aktywnością" a "nad-aktywnością". Odpoczynek jest teraz bardzo ważny dla ciebie, zarówno w sensie fizycznym jak i emocjonalnym. Aby zachować siłę i odporność należy stosować się do poniższych wskazówek:

  • Odżywiaj się właściwie. Ta rada może okazać się jednym z najważniejszych czynników warunkujących właściwą reakcję organizmu na leczenie.

  • Więcej odpoczywaj. W trakcie leczenia twój organizm będzie wykorzystywał mnóstwo dodatkowej energii. Śpij dłużej w nocy i zrób sobie drzemkę w ciągu dnia, kiedy tylko stwierdzisz, że potrzebujesz odpoczynku.

  • Dostosuj swój tryb życia do możliwości. Staraj się nie wymagać od siebie zbyt wiele. Jeśli będzie to konieczne, poproś innych ludzi, aby przejęli część twoich obowiązków. Jeśli odczujesz spadek poziomu energii, skoncentruj się wyłącznie na najważniejszych czynnościach i zrezygnuj z całej reszty.


Panowanie nad emocjami

Diagnoza raka może zagrozić samopoczuciu każdego człowieka, niezależnie od tego czy słyszy ją po raz pierwszy czy jest to nawrót choroby.

Przychodzą okresy kiedy dominują w tobie uczucia strachu, niepokoju, przygnębienia lub złości. Emocje te są naturalne. Są to powszechne sposoby reagowania na trudne sytuacje i większość osób, które doświadczyły nawrotu choroby nowotworowej przeżywa je. Jeśli tak właśnie się czujesz, nie krępuj się z okazywaniem swoich emocji. Żadne z tych odczuć nie jest "złą" reakcją, a okazanie ich pomoże ci uzyskać nad nimi kontrolę.

Ponowne rozpoczęcie leczenia może spowodować zarówno problemy natury fizycznej jak i psychicznej. Ogromne znaczenie ma jednak twoje podejście i sposób postępowania. Pamiętaj, że już raz poradziłeś sobie z tą sytuacją. Skoncentrowanie się na celach leczenia może podtrzymać cię na duchu w trakcie terapii i pomóc ci przejść przez okresy zwątpienia jakie mogą wystąpić.

W okresie leczenia, nieuniknione jest, że w pewne dni będziesz czuć się lepiej niż w inne. Uczucie niepewności w sytuacji nawrotu choroby nowotworowej może znacznie przyczynić się to takich "wzlotów i upadków". Kiedy nadejdzie zły dzień, spróbuj pamiętać o tym, że były też dobre dni, a będzie ich coraz więcej. To, że dziś czujesz się kiepsko nie oznacza, że będziesz się tak czuć jutro, ani też, że zaczynasz się poddawać. W takich momentach spróbuj zająć się czymś innym, na przykład czytaniem książek, swoim hobby, planowaniem nowego ogrodu, itp.. Wielu ludzi twierdzi, że bardzo pomaga jeśli ma się jakieś cele na przyszłość, które stanowią dla nas motywację i pomagają mobilizować się podczas przeżywania trudności. Mogą to być proste rzeczy, takie jak niewielka podróż, wizyta przyjaciela, czy nawet rozmowa telefoniczna. Czasami możesz mieć ochotę po prostu siedzieć w domu i płakać i nie ma w tym nic złego.

Na początku możesz mieć trudności z przyzwyczajeniem się do sytuacji, że w trakcie leczenia musisz bardziej polegać na swoich najbliższych. Ty możesz nie chcieć zaakceptować ich pomocy, a im z kolei trudno będzie ci ją zaoferować. Wielu ludzi nie rozumiejących choroby nowotworowej może zacząć cię teraz unikać z lęku przed twoim cierpieniem. Inni mogą się obawiać, że zdenerwują cię powiedzeniem czegoś niewłaściwego.

Czasami, w oczekiwaniu na pomoc ze strony innych osób, to ty będziesz musiał wykonać pierwszy ruch. Spróbuj być jak najbardziej otwarty rozmawiając z innymi ludźmi o swojej chorobie, leczeniu, problemach i odczuciach. Kiedy ludzie przekonają się, że można z tobą rozmawiać na takie tematy, będzie im łatwiej otworzyć się przed tobą i pomóc ci.

Czasami łatwiej jest rozmawiać z kimś spoza rodziny czy najbliższego kręgu przyjaciół. Spróbuj umówić się na spotkanie z profesjonalistami: lekarzem, pielęgniarką, psychologiem, wolontariuszem lub księdzem, pod warunkiem, że znajdziesz z nimi wspólny język. Osoby te troszczą się o samopoczucie swoich podopiecznych. Kiedy opowiesz im o swoich osobistych obawach, o tym jak zmieniło się wasze życie w domu i w rodzinie oraz o tym jakich zmian w obecnej sytuacji oczekujesz, będzie im znacznie łatwiej podtrzymać cię na duchu i zapewnić odpowiednią pomoc psychologiczną.

Czasami będziesz odczuwać stres związany z nieustannymi zmianami w twoim życiu. Niewielka dawka stresu jest pomocna ponieważ mobilizuje do działania. Jednakże, zbyt duża ilość stresu może zaszkodzić twojemu zdrowiu i przyczynić się do utraty kontroli nad sytuacją. Może nie uda ci się zlikwidować wszystkich źródeł stresu wokół siebie, ale możesz na pewno znacznie je ograniczyć. Poziom stresu można obniżyć przy pomocy technik relaksacyjnych, które pomogą ci lepiej stawiać czoła chorobie. Rytmiczne oddychanie, koncentracja i rozproszenie to proste do przyswojenia techniki, które można zastosować zawsze w razie potrzeby.

Pacjent chory na raka ma wiele powodów, aby czuć się zmartwiony, smutny lub przygnębiony. Z niektórymi problemami poradzisz sobie zapewne sam lub z pomocą rodziny, przyjaciół lub duchownego, ale w innych przypadkach konieczna może okazać się pomoc specjalisty. Pomocy takiej szukać można w poradniach zatrudniających fachowców z doświadczeniem w chorobach nowotworowych lub w stowarzyszeniach samopomocowych zakładanych przez pacjentów, które współpracują z psychologami czy psychoonkologami Specjaliści ci rozumieją specyfikę problemów jakie towarzyszą poważnym chorobom i potrafią podsunąć sposoby radzenia sobie z nimi, które sprawdziły się już w wielu przypadkach. Ważne jest, abyś pamiętał, że nie musisz samotnie radzić sobie z wszystkimi trudnościami i pozwolił sobie pomóc w walce z nawrotem choroby.

Pytania użytkowników