x

Ta strona używa ciasteczek (cookies) zgodnie z Polityką Prywatności. W Twojej przeglądarce możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania lub dostępu do cookies.

W OBECNEJ KAMPANII POLICZYŁO SIĘ Z RAKIEM 0170856 OSÓB

Chemioterapia a emocje

Chemioterapia może spowodować ogromne zmiany w życiu osobistym. Może wpływać na ogólny stan zdrowia, zagrozić ogólnemu samopoczuciu, zmienić codzienny plan zajęć i obciążyć relacje międzyludzkie. Nic dziwnego więc, że wiele osób czuje lęk, obawę lub złość w jakimś momencie leczenia.

Emocje te są zupełnie normalne i zrozumiałe, ale mogą być niepokojące. Szczęśliwie istnieją sposoby radzenia sobie z tymi emocjonalnymi "skutkami ubocznymi", tak jak są sposoby radzenia sobie z fizycznymi skutkami ubocznymi chemioterapii.


W jaki sposób mogę otrzymywać wsparcie, którego potrzebuję?

Istnieje wiele źródeł wsparcia, z których możecie czerpać.

Oto kilka z najważniejszych:

  • Lekarze i pielęgniarki. Jeżeli macie jakieś pytania lub obawy związane z leczeniem rozmawiajcie z członkami Waszego zespołu lekarskiego. Patrz "Rozmowa z lekarzem lub pielęgniarką".

  • Specjaliści. Istnieje wiele rodzajów terapeutów, którzy pomogą Wam wyrazić, zrozumieć i radzić sobie z emocjami spowodowanymi leczeniem raka. W zależności od Waszych upodobań i potrzeb możecie porozmawiać z psychiatrą, psychologiem, pracownikiem socjalnym, seksuologiem lub księdzem.

  • Przyjaciele i członkowie rodziny. Rozmowa z przyjaciółmi lub członkami rodziny może pomóc Wam poczuć się lepiej. Często mogą wesprzeć Was w sposób, który inni nie mogą. Jednakże, możliwe że to Wy będziecie musieli wykonać pierwszy krok, aby oni mogli pomagać Wam. W momencie, kiedy będziecie spodziewać się, że wszyscy rzucą się z pomocą to Wy będziecie musieli robić pierwszy krok.

Wiele osób nie rozumie choroby nowotworowej i może odsunąć się od Was mówiąc coś "nie na miejscu". Możecie pomóc innym opanować te obawy poprzez szczerą rozmowę na temat Waszej choroby, leczenia, potrzeb i Waszych uczuć. Rozmawiając szczerze możecie rozwiać wiele nieporozumień na temat raka. Możecie także uzmysłowić innym, że nie ma czegoś takiego jak "właściwa" rzecz do powiedzenia. Gdy ludzie wiedzą, że mogą z Wami rozmawiać otwarcie, możliwe że będą bardziej skłonni otworzyć się i udzielić wsparcia.


Jak mogę ułatwi swoje życie codzienne?

Oto kilka wskazówek, jak pomóc sobie w trakcie chemioterapii:

  • Próbujcie pamiętać o celach leczenia. Pomoże Wam to zachować pozytywne nastawienie w gorsze dni.

  • Pamiętajcie, że zdrowe odżywianie jest bardzo ważne. Wasze ciało potrzebuje pożywienia, żeby odbudować tkanki i odzyskać zdrowie.

  • Dowiedzcie się jak najwięcej na temat swojej choroby i metody leczenia. Może to zmniejszyć Waszą obawę przed nieznanym i zwiększyć poczucie posiadania kontroli nad sytuacją.

  • Prowadźcie pamiętnik lub dziennik w trakcie leczenia. Rejestr myśli i zajęć może Wam pomóc zrozumieć Wasze uczucie, a także wyłoni pytania, które chcecie zadać lekarzowi. Możecie także wykorzystać dziennik w celu zapisywania sposobów radzenia sobie ze skutkami ubocznymi i skuteczności ich działania. W ten sposób, w przypadku nawrotu skutków ubocznych będziecie wiedzieli, które sposoby w Waszym przypadku zadziałały.

  • Nakreślcie realne cele i nie bądźcie zbyt wymagający względem siebie. Możecie nie mieć tyle energii co zwykle, a więc odpoczywajcie ile się da, nie przejmujcie się błahostkami i róbcie tylko to, co jest dla Was najważniejsze.

  • Spróbujcie nowych hobby i nauczcie się czegoś nowego. Wykonujcie ćwiczenia fizyczne o ile jest to możliwe. Aktywność fizyczna może pomóc Wam zwalczyć napięcie, złość a także zwiększyć apetyt. Poproście lekarza lub pielęgniarkę o bezpieczny program ćwiczeń.


Jak mogę pozbyć się stresu?

Jest wiele sposobów na pozbycie się stresu wywołanego chorobą lub leczeniem. Techniki opisane poniżej pomogą Wam się odprężyć. Mogą także pomóc złagodzić nudności i wymioty, które mogą wystąpić w trakcie leczenia. Wypróbujcie niektóre z tych metod i znajdźcie najodpowiedniejszą dla Was. Jeżeli macie problemy z płucami najpierw skonsultujcie się z lekarzem przed techniką wykorzystującą głębokie oddychanie.


Napięcie mięśni

Połóżcie się w cichym pokoju. Weźcie wolny, głęboki wdech. Podczas wdechu napnijcie określony mięsień lub grupę mięśni. Na przykład możecie mocno zamknąć oczy, ścisnąć zęby, ułożyć rękę w pięść lub napiąć ręce lub nogi. Wstrzymajcie oddech i utrzymajcie mięśnie w napięciu przez sekundę lub dwie. Następnie zróbcie wydech, rozluźnijcie napięcie i pozwólcie by ciało całkowicie się zrelaksowało. Powtórzcie cały proces z innymi mięśniem lub grupą mięśni.

Możecie także wypróbować wariację tej metody, zwaną "progresywną relaksacją". Rozpoczynając od palców jednej stopy i posuwając się w górę napinajcie i rozluźniajcie wszystkie mięśnie w jednej nodze. Następnie zróbcie to samo z drugą nogą. Potem napinajcie i rozluźniajcie pozostałe grupy mięśni włączając te w czaszce. Pamiętajcie o wstrzymaniu oddechu przy napinaniu i wypuszczaniu oddechu przy rozluźnianiu.


Rytmiczne oddychanie

Znajdźcie wygodną dla siebie pozycję i rozluźnijcie wszystkie mięśnie. Jeżeli macie oczy otwarte skoncentrujcie wzrok na jakimś przedmiocie w oddali. Jeżeli macie oczy zamknięte wyobraźcie sobie jakąś spokojną scenkę lub "wyczyśćcie" umysł i skoncentrujcie się na oddechu.

Oddychajcie powoli przez nos. Jeżeli chcecie, możecie utrzymać rytm mówiąc do siebie, "Wdech, raz dwa; Wydech, raz dwa". Zrelaksujcie się i poczujcie bezwład przy wydechu.

Możecie stosować tę technikę tylko przez kilka sekund lub możecie dojść do 10 minut. Zakończcie rytmiczne oddychanie licząc powoli i cicho od jednego do trzech.


Reakcje biologiczne

Wykorzystując metodę reakcji biologicznych możecie kontrolować funkcje ciała, takie jak: bicie serca, ciśnienie krwi i napięcie mięśni. Specjalna maszyna wyczuje, kiedy Wasze ciało wykazuje sygnały napięcia i zawiadomi Was o tym wydając dźwięk lub zapalając lampkę. Po jakimś czasie będziecie w stanie kontrolować swoje reakcje na odpoczynek bez konieczności polegania na maszynie. Lekarz lub pielęgniarka skierują Was do kogoś wyszkolonego w nauczaniu metody reakcji biologicznych.


Wyobrażenia

Wyobrażenia to metoda podobna do snu na jawie z wykorzystaniem wszystkich zmysłów. Zazwyczaj odbywa się to z zamkniętymi oczyma. Na początek oddychajcie powoli i poczujcie odprężenie. Wyobraźcie sobie kulę uzdrawiającej energii - może to być białe światło, tworzącą się gdzieś w Waszym organizmie. Kiedy już "zobaczycie" tę kulę, wyobraźcie sobie, że przy każdym wdechu możecie przemieścić kulę w dowolną część ciała, gdzie odczuwacie ból, napięcie lub inne niedogodności, jak np. mdłości.

Przy wydechu wyobraźcie sobie, że powietrze odsuwa kulę od Waszego ciała zabierając wszystkie bolące lub niedogodne odczucia (oddychajcie naturalnie; nie dmuchajcie). Wyobrażajcie sobie tę kulę przybliżającą się i oddalającą przy każdym wdechu i wydechu. Możliwe, że kula będzie coraz większa, zabierając coraz więcej napięcia i złych odczuć.

Ażeby zakończyć wyobrażenie policzcie powoli do trzech, oddychajcie głęboko, otwórzcie oczy i powiedzcie "Czuję się zrelaksowanym".


Wizualizacja

Wizualizacja jest metodą podobną do wyobrażenia. W przypadku wizualizacji towarzyszy obraz wewnętrzny, który przedstawia Waszą walkę z rakiem. Niektóre osoby poddane chemioterapii stosują obrazy rakiet rozwalających ich komórki rakowe lub rycerzy w zbrojach walczących z komórkami rakowymi. Inni kreują obraz białych krwinek lub leków atakujących komórki rakowe.

Wizualizacja i wyobrażenia są doskonałymi metodami pozbywania się stresu i zwiększania poczucia samokontroli. Jednakże należy pamiętać, że nigdy nie mogą zastąpić terapii, którą lekarz zalecił dla leczenia raka.


Hipnoza

Hipnoza wprawia w stan podobny do transu, który pomaga zredukować stres i napięcie. Zahipnotyzować może Was wyszkolona osoba lub możecie sami nauczyć się wprawiać w stan autohipnozy. Jeżeli jesteście zainteresowani tą metodą poproście lekarza lub pielęgniarkę by skierowali Was do specjalisty.


Rozproszenie uwagi

Stosujcie tę metodę za każdym razem, gdy jakieś zajęcie odwraca Wasze myśli od zmartwień. Spróbujcie oglądać telewizję, słuchać radia, czytać, iść do kina, zająć się robótkami ręcznymi, układać układanki, budować modele lub malować.

Będziecie zaskoczeni jak miło może płynąć czas.

Pytania użytkowników